Zaloguj się, aby obserwować  
Obserwujący 0
alex

Profile Kolorów

3 posty w tym temacie

Mam dość nietypowy problem a mianowicie chciałbym się dowiedzieć co nie co o profilach kolorów UYVY oraz YUY2... bo spotkałem się z nimi gdy z pewnych przyczyn musiałem coś zmontować i wyrenderować w Ediusie 5. Oczywiście wszystko zostało wyplute do AVI (Uncompressed), ale nie wiem czemu każdy z wybranych profili wyglądał inaczej. Przykładowo UYVY był bardziej nasycony od YUY2 a gdy renderowałem do palety kolorów RGB obraz był w znacznie gorszej jasności. Więc jeśli ktoś będzie na tyle miły aby przybliżyć mi o co w tym chodzi to będę niezmiernie wdzięczny. :)

0

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

To nie tyle co profile kolorow, co sposob reprezentacji koloru. Taka sama roznica, jak miedzy RGB a CMYK'iem. Prawdopodobnie z tym miales juz stycznosc. Podczas konwertowania z jednego na drugi jest to zupelnie normalne, ze kolory sie zmieniaja.

Ogolnie mowiac, RGB to format bardziej przeznaczony na "ekrany" i komputery, przy czym YUV i jego odmiany to sposob w jaki dzialaja telewizory i sprzet telewizyjny. Przynajmniej tak kiedys dzialaly, To sie oczywiscie wszystko teraz zmienia powoli.

RGB jak wiesz przedstawia trzy skladowe kolorow, w momencie, gdy YUV to chrominancja i dwie wartosci luminancji, lub luminancja i tzw Value, ktore sie ze soba odpowiednio przemnaza. W swiecie komputerowym mozna to porownach do RGB vs HSL (Hue / Lightness / Saturation). Gdy masz jakis konkretny odcien zieleni, ktory Ci sie podobasz, ale chcesz, aby byl bardziej nasycony lub jasniejszy, to nie wystarczy manipulowac tylko wartoscia zieleni, a wszystkimi trzeba. Natomiast pracujac w HSL wystarczy podniesc jedna ze skladowych.

Nie tak dawno, przed cyfrowa rewolucja, YUV i pochodnych uzywalo sie we wszystkich sprzetach wideo, dlatego bylo wazne, aby wideo karty montazowe mialy natywna obsluge tych formatow oraz konwersje na RGB do wyswietlania na komputerze - a wszystko dzialo sie bez wiedzy uzytkownika. Obecnie sporo sprzetu pracuje we wlasnych formatach, ktore przy odczycie podaja sygnal RGB, lub pracuja natywnie RGB i jeszcze inne wariacje.

To wszystko jest bardziej istotne ze wzgledow historycznych. Nie nalezy sie tym przejmowac. Pracuj w RGB, bo jesli bedziesz renderowal do kodeka pracujacego w YUV lub pochodnej mozesz widziec zmiany w kolorach - jak mowilem - podobnie jak miedzy RGB a CMYKiem. Pogoogluj sobie na ten temat. Czasami moze sie okazac to konieczne (renderowanie do YUV), ale prawdopodobienstwo jest minimalne. Zastanawiam sie, skad taki pomysl sie u Ciebie wzial.

0

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

A no pomysł wziął się stąd że zobaczyłem coś nowego czego w AE nie było i chciałem się dowiedzieć z czym to się je... dziękuję za informację :)

0

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.


Zaloguj się
Zaloguj się, aby obserwować  
Obserwujący 0